RSS
Write some words about you and your blog here

XCELL..

Salam semua...alhamdulillah bersyukur ke hadrat dgn limpah kurnianya dpt lg ana menghirup udara segar dimana bila2 mase saja ALLAH akan menarik nikmat itu. Selain itu, ana masih dlm dua nikmat paling besar bg seorg muslim iaitu IMAN & ISLAM.



InsyaAllah sekarang ana ingin berkongsi cerita dengan pembaca mengenai program XCELL yg telah dijalankan pada 15-17 Mac 2009. Program ini telah dianjurkan oleh KRJ Pusat. Program ini berlangsung di P.Pinang. Program ini disertai oleh seluruh negeri di semenanjung Malaysia kecuali Perlis.



Peserta dari Johor ada dalam 15 org.

IKHWAH

1: Irfan Masiri

2: Abdullah Zubayr b Mohd Aizaini

3: Abdullah Abbas b Mohd Jelani

4: Ahmad Danial Maula b Mohd Razman

5: Abdullah Mubarak b Hasanuddin

6: Daeng Ahmad Luqman b Ahmad Tarmizi

7: Mohd Effy Fitri b Mohd Fathil

8: Nu'man Zaki b Yunus

9: Ahmad Naqiuddin b Mohd Tahir

10: Mohd Adam b Mahmud



AKHAWAT

1: Safiah bt Khairuddin

2: Zatil Hidayah bt Adnan

3: Hanan bt Hamidon

4: Nidaa Ul Hani bt Mohd Ghazali

5: Fatimah Az-Zahra bt Ainolluthfi


PENGIRING

Abdullah Munir b Mohd Aizaini

14 Mac 2009 10:00p.m.
Alhamdulillah, ana bertolak dari rumah Danial dalam pukul 10:00 mlm. Ana tumpang Danial utk pergi ke Stesen Bas Sri Putri. Setelah sampai, ana telah disambut oleh sahabat2 ana. Setelah semua peserta sampai Kak Azizah(Gee) mintak yuran. Dalam pukul 10:30 bas pon sampai. Apa lagi kitorang pon naik la bas tu.


15 Mac 2009
Alhamdulillah kami sampai di Stesen Bas Sg. Nibung dalam pukul 6:30 pagi. Setelah sampai, kami cari tempat utk solat subuh. Setelah solat subuh kami ke bas stop yg berdekatan. Kami perlu naik bas yg bernombor 401. Bas ini akan membawa kami ke Balik Pulau. Kami tunggu dalam sejam lebih gak la. Pukul 9:00 bas tu sampai. Perjalanan dari bas stop ni ke Balik Pulau mengambil masa dalam setengah jam. Setelah sampai kami mendaftarkan diri kami. Program bermula dalam pukul 10:00. Program ini telah dirasmikan oleh En Tuah YDP JIM Barat Daya. Setelah perasmian, berlangsung lah slot seterusnya iaitu Ice Breaking. Selepas ice breaking, ade slot yg diberi nama Belajar Secara Teori yang disampaikan oleh Dr Munirah bt Mohd Ghazali dari USM. Lepas slot ni, ana & team ana pi mandi sebab x mandi dari pagi. Lepas solat Zohor & Asar(jama') kami ada slot yang bernama Belajar Secara Praktikal. Lepas slot ni kami ada Explorace yang bermula pada pukul 5:15 ptg. Dalam exlporace ni banyak berkait dengan iman kita. Dalam explorace ini ade klu yang perlu kita kumpul. Klu dia ialah ASLEH NAFSAKA WADU' GHAIRAK. Team ana dapat no 1 bagi Ikhwah & no 3 bg keseluruhan. Lepas habis mengexplore ana pon mandi. Lepas solat Maghrib & Isya' kami pon menjamu selera. Pada pukul 9:00 ada slot yang di beri nama Cemerlang Akademik Cemerlang Dakwah yang disampaikan oleh Kak Hawani, pensyarah USM & Abg Amir Pengerusi Karisma Penang. Terlalu banyak input yang didapati dalam slot ni & sangat berharga bagi ana.

16 Mac 2009
Kami perlu bangun dalam pukul 5:00 untuk qiamullail. Lepas solat Subuh kami ada riadhah yang di conduct oleh Mejar Zaidi. Agak penat la beriadhah macam askar. Tapi tak pe, walaupun penat, banyak pengetahuan yang ana dapat. Lepas ISOMA, kami ada slot yang diberi tajuk Gen X Gen Y. Slot ni berkisar tentang bagaimana Gen X (pak cik2 yang berumur 50 tahun keatas) mula2 menjalankan dakwah. InsyaAllah kami yang berumur 17 tahun sekarang akan menjadi Gen Y pada 12 tahun akan datang. Selepas habis slot ini, kami akan membuat lawatan ke USM. Kami bertolak dari Masjid Al-Mukhtar ini pada pukul 11:00 pagi. Dari masjid ini ke USM mengambil masa dalam setengah jam. Setelah sampai kami ada slot iaitu Tokoh Ilmuan Islam. Tokoh yang diceritakan dalam slot ni ialah Salahudin Al-Ayubi. Pada hari itu ana baru tahu nama sebenarnya ialah Yusuf. Lepas slot ini, kami makan tengah hari & solat Zohor. Lepas solat kami bergerak mengelilingi USM selama sejam setengah. Selepas penat menjelajah USM kami pon berhenti sat nak minum air. Pukul 4:00 kami bertolak ke Masjid Terapung. Kami solat Asar disana. Sambil tunggu waktu solat kami bergambar dengan masjid ini untuk dijadikan sebagai kenangan. Lepas solat kami disajikan roti berkrim & air botol oleh pihak masjid. Masjid terapung ni memang lawa. Tapi tak dapat nak tunjuk gambar sebab gambar ada kat kawan ana. Lepas makan, kami pon balik. Sepatutnya program habis pukul 10:00 malam, tetapi disebabkan hujan, program terpaksa diberhentikan & kami pon balik semula ke masjid tersebut. Setelah sampai di masjid, kami disajikan nasi lemak pelbagai perisa. Lepas makan ana pon mandi sementara masuknya waktu Maghrib. Lepas solat Isya kami telah disajikan makanan otak iaitu Ilmu Falak. Ana berasa sangat teruja dapat tahu mengenai bintang2 planet2 yang ada di Alam Semesta ini. Yang paling ana rasa teruja ialah ada sebuah planet yang sanggup menjadi bahan hentakan dari meteorit bagi melindungi planet2 yang berada di bawah nya. Planet itu bernama Musytari. Sesudah slot ini habis baru kami makan malam pada pukul 10:30 malam. Lepas kami pon tidur.

17 Mac 2009
Pada hari pon kami dikehendaki bangun pada pukul 5:00. Lepas qiam sat, ana pon sambung tidor sambil tunggu azan Subuh. Lepas solat Subuh kami mendengar tazkirah. Lepas tazkirah kami pon beriadhah. Sekali lagi riadhah ini di conduct oleh Mejar Zaidi. Tapi hari ini tak sepenat semalam sebab hari ini hujan, so tak boleh nak buat lasak2. Lepas sarapan kami ada satu slot dimana slot ini memang ana tertunggu2 sebab yang bagi talk masa slot ini ialah Dr Daniel Zainal Abidin. Slot ni bernama Tokoh Ilmuan Islam. Tokoh yang di bentangkan ialah Nabi Muhammad S.A.W. Dr Daniel banyak jyga selitkan ilmu2 Sains dalam membentangkan slot. Ana sangat teruja dapat mengikuti talk secara berdepan dengan Dr Daniel ini. Alhamdulillah slot ini habis dalam pukul 12:00. Lepas slot ini, ada lagi satu slot yang terakhir iaitu Impian Melangit & Satu Tekad. Slot ini telah di conduct oleh Abg Bai(Hafiz b Abdul Hamid). Lepas solat Zohor & Asar kami pon menjamu selera untuk kali yang terakhir. Lepas makan kami pon bersiap nak balik, sambil tunggu bas kami pon mengambil gambar sebagai kenangan.

Alhamdulillah, begitu la sedikit sebanyak tentang program XCELL yang telah ana tempuhi. Kami ialah GEN 3 bagi PRODUCE KRJ. Kami telah melalui 4 program iaitu XREK, LeADERs, XPERT, & XCELL. Kami ada lagi satu program iaitu MHI. ASSALAMUALAIKUM...

0 luahan hati:

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini