RSS
Write some words about you and your blog here

PERIKSA


Salam semua, alhamdulillah ana berasa sangat2 bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurnianya ana dapat lagi menghirup udara segar. Ana teringat kan seorang kawan ana, apabila dia bangun dari tidur, dia sudah kehilangan EMAKnya. Ana tak boleh bayang kalau ana yang berada dalam situasi itu. Alhamdulillah kawan ana ni sudah makin bersemangat untuk meneruskan hidupnya. Alhamdulillah ana rasa bersyukur sekali lagi sebab ana masih berada dalam dua nikmat paling besar iaitu Iman dan Islam.


InsyaAllah hari ini ana nak bercerita tentang minggu peperiksaan. Ana mula periksa pada hari Khamis 14/5. Pada hari itu kertas periksa yang diajukan kepada ana ialah BM. Alhamdulillah, agak senang juga la kertas BM tu, tapi tak tau la boleh dapat A tak. Harap2 boleh dapat A. Pada keesokan harinya iaitu hari Jumaat 15/5 ana akan ambil kertas BI. Pada malam sebelum kertas BI ana agak bekerja keras juga la, mana tak nya, ana bukan power sangat BI, so kena la kerja keras sikit. Alhamdulillah, selesai sudah periksa BI hari tu. Bagi ana agak susah la, bagi kawan ana yang bernama Ghazali dia kata senang je, macam petik jari, heheh.


Pada hari Selasa 19/5 kertas periksa yang menuju ke arah ana ialah PA dan Sejarah. Malam sebelum hari selasa, ana dan beberapa kawan ana terpaksa tidur lewat sebab nak murajaah. Maklum la subjek hari tu agak susah. Habis je periksa hari tu ana rasa lega sikit sebab PA dh lepas. Hari Rabu 20/5 ana ade kertas Sejarah dan EA. Alhamdulillah ana boleh jawab semua soalan yang diajukan. Cuma ana kurang pasti sama ada jawapan yang bagi tu membolahkan ana dapat A atau tak. Sejarah ana dah tau dapat berapa, EA belum lagi. Dapat A2 pon jadi la..hehe.


Hari Khamis 21/5 ana ada kertas Science. Memang susah kertas ni kalau tak baca. Tapi ana ada rasa cuak juga bila nak ambil keputusan Science ni. Mana tak nya, ana tak sempat nak murajaah sampai habis. Tak tau la apa jadi dengan keputusan ana ni. Mintak2 dapat C5 ke atas. Hari Jumaat 22/5 lak ana ada kertas PSI. Alhamdulillah PSI agak senang. Ana target dapat A2 untuk subjek ni. Harap2 target ana menjadi. Alhamdulillah minggu yang memang penat sudah berakhir. Minggu depan tak banyak subjek yang perlu ana ambil.


Hari Isnin 25/5 ana akan menghadapi kertas PQS dan Mathematic. Pada malam Isnin tersebut sekali lagi ana terpaksa tidur lewat. Ana rasa ana tidur dalam pukul 3:00 pagi. Mase tengah periksa mata ana macam tak boleh nak buka, tapi apa kan daya, kertas Maths mula2 mana boleh tidur, kalau tertidur alamatnya failed la jawabnya. Bagi ana kertas 1 agak susah sikit, kertas 2 senang sikit. Tapi masa tengah jawab kertas PQS mata ni memang tak boleh buka. Ana dapat je kertas PQS terus tertidur, fuh memang lena, tapi kejap je dalam masa 15 minit je. Pastu terjaga. Apa lagi lincah2 buat. Dalam pukul 2:30 ada la sorang kawan ana ni dia leh buat lawak masa periksa. Nak tau tak dia buat ape, dia boleh pengsan masa tengah periksa. Apa lagi dengan kelincahan dan kekuatan yang ada pada ana serta kawan2 ana yang lain cuba menangkat kawan ana yang pengsan ni. Lebih kurang setengah jam baru settle benda ni. Mak dia pun bawa dia ni balik.


Pada hari Selasa ana tak ada periksa. Dikesempatan ni ana ambil keputusan untuk baca novel yang bertajuk MIKHAIL.





MIKHAIL – bukan sekadar sebuah nama. Selama 16 tahun menjadi pelarian di perantauan, dia muncul semula memburu mangsa-mangsanya. Mikhail membunuh kerana dendam lama. Sewaktu usia remaja, keluarganya telah ditembak mati. Mikhail telah diselamatkan Dickens, seorang lelaki Amerika Syarikat yang juga merupakan rakan niaga ayahnya, Tuan Sadon. Dickens melatih Mikhail menjadi seorang pembunuh profesional untuk membela kematian keluarga.
Dalam pada itu, Mikhail juga menghidapi sejenis penyakit paranormal. Apabila retina matanya terkena cahaya matahari atau silauan lampu yang terang lagi tajam, dia akan berada dalam satu dimensi yang tidak diketahui. Kadangkala dia terperangkap antara dua dimensi – fantasi dan realiti. Akibatnya, Mikhail sukar membezakan mana yang benar.
Alhamdulillah ana habis baca malam tu juga dalam pukul 1:45 pagi. Cerita nya memang menarik. Sapa yang belum baca sila la baca.
Pada hari Rabu 27/5 ana ambil periksa BAT kertas 1. Alhamduillah kelas ana je yang ambil satu kertas dari hari Rabu sampai Jumaat. Hari Khamis pula BAT kertas 2. Dan hari Jumaat kertas QTH. Alhamdulillah, selesai sudah peperiksaan Sem 1 ni. Boleh la merdeka kejap. Naik Sem 2 je terus kena kerja keras sebab SPM dah nak dekat, lagi 5 bulan je lagi. Ana harap kepada pembaca post ni boleh mendoakan ana.
Ana harap B11 SMIH mampu untuk menaikkan nama SMIH di persada Malaysia dalam result SPM. Tahun ni je boleh buat pecah rekod, tahun depan dah tak boleh sebab dihadkan matapelajaran sebanyak 10 subjek je.
InsyaAllah setakat ini je celoteh ana, ana harap ISLAM akan tertegak seperti dulu. Ana akhiri post ana dengan ucapan ASSALAMUALAIKUM....
Mantan ketua B11
SMI Hidayah.

0 luahan hati:

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini