RSS
Write some words about you and your blog here

SEDIKIT PERKONGSIAN

Salam semua, pada hari ni, diri ini agak merasa keletihan kerana baru balik dari sebuah program. Semestinya program yg ana pergi ni di naungi oleh sayap2 malaikat yg besar tu. InsyaAllah, program yg ana pergi tu diberi nama daurah Murabbi. Sebenarnya, program ni utk pelajar universiti saja. Tapi disebabkan ana mendapat lesen dari ayah ana, ana pon dibenarkan untuk mengikuti program ni. Pada mulanya, ana rasa macam tak nak pergi, tapi disebabkan rohani ana nak makanan, ana pun pergi la.

Dalam program ni, ada dua tajuk yang dibentangkan. Yang pertama Pembentukan Umat Islam dan yang kedua ialah Ciri2 Khusus Dakwah. Tapi hari ni ana menaip pasal Pembentukan Umat Islam.

PEMBENTUKAN UMAT ISLAM

Menurut penyampai ni, pembentukan umat islam ni bermaksud membentuk individu, keluarga, masyarakat dan bangsa yg mengamalkan Islam secara menyeluruh. Penyampai ni berkata lagi, kalau nak bentuk umat, mesti melalui proses TARBIYAH, DAKWAH dan JIHAD. Bagi melaksanakan proses ini, Dai`e atau pun Murabbi yg perlu menggalas tugas ini.

berhenti sekejap sambil hirup udara

Pembentukan yg pertama ialah Pementukan Peribadi Muslim. Pembentukan peribadi yang ingin dicapai ialah peribadi yg dibentuk dengan ciri Keimanan, keislaman, dan juga Ketaqwaan. Dari segi keimanan, ape yang ditekankan ialah peribadi itu mesti mempunyai Iman yang lurus. Contoh yang telah diberi ialah, sebagaimana Rasulullah SAW telah mendidik serta membina peribadi muslim ni selama 13 tahun di Mekah. Penduduk Mekah yang memasuki Islam ketika itu ditekankan mengenai Aqidah. Bagi seorang dai`e, die perlulah menyampaikan kebaikan serta berusahauntuk mengubah diri mereka kepada yang lebih baik. Tetapi ada sebilangan dari kita menolak apabila disuruh menjadi dai`e, atas alasan apa mereka menolak...? alasan yang mereka berikan ialah tidak cukup sempurna Iman mereka. Alasan itu agak tidak munasabah kerana, setiap manusia tidak mempunyai Iman yang sempurna. Oleh itu, kepada sesiapa yang telah dipilih oleh Murobbi mereka supaya menjadi Murobbi, jgn la menolaknya, kerana ia akan membantu kita di akhirat kelak.

Dari segi Ketaqwaan pula ialah mempunya Taqwa yang sebenar. Seorang peribadi muslim akan melakukan ibadah dan mengamal perkara yang soleh justeru seluruh ibadahnya akan menghasilkan taqwa. Dan yang terakhir sekali ialah dari segi Keislaman. Apa yang diperkatakan oleh penyampai pengisian ini berkata "Dari Iman dan Taqwa akan memandu insan untuk mengamalkan Islam dalam seluruh ruang lingkup kehidupannya". Justeru, pada tahap ini, individu akan menilai apa yang buruk dan apa yang baik yang ada pada dirinya.

khusyuk mendengar..(mcm btol je...huhu)

Pembentukan yang kedua pula ialah Pembentukan Semangat Berjemaah. Seorang yang mempunyai peribadi muslim ni tidak akan semprna jika tidak diikat dalam jemaah. Selain itu, Islam ni akan berkembang melalui dakwah yang dilakukan dengan adanya tanzim (organisasi). Tanpa tanzim Islam amat susah untuk disebarkan. Oleh yang demikian, tanzim ni amat penting bagi menggerak kan usaha dakwah dengan berkesan.Malahan, dakwah yang tersusun adalah satu tuntutan yang amat sangat diperlukan.

Pembentukan yang ingin dilakukan ialah Berpegang Teguh Dengan Tali Allah. Maksud bagi berpegang teguh dengan tali Allah ialah berpegang dengan aqidah Islam yang sebenar2nya. Selain itu, kalimah Syahadah adalah dasar tauhidullah yang membawa kepada kesatuan hati, kesatuan akhlak, kesatuan fikrah, kesatuan umat dan kesatuan dalam gerak kerja dakwah. Selain itu, Tidak Berpecah Belah juga termasuk dalam pembentukan semangat berjemaah. Apa yang ingin diperkatakan disini ialah berpecah belah amat dilarang ketika berada dalam jalan dakwah ini dan ia juga boleh membawa kepada perpecahan yang akan mengakibatkan terbantutnya kerja2 dakwah yang telah dilakukan dalam masa yang agak lama.

time ni dah abis menulis..

Penyatuan Hati juga penting dalam berjemaah. Penyatuan ini perlu dipupuk melalui rasa cinta, kataatan dan mesti diaplikasikan ke dalam jalan dakwah yang amat panjang ini. Penyatuan hati bermaksud bertemu atas landasan cinta, berjumpa dalam rangka taat, saling bersatu dalam dakwah dan saling berjanji untuk berjihad. Dan yang terakhir sekali ialah Persaudaraan Islam. Persaudaraan Islam yang dimaksudkan disini ialah merupakan ikatan yang akan mewujudkan kekuatan Islam. Selain itu, tanpa ukhuwah, kita akan menjatuhkan harakah yang telah lama dibina.

ini lah penyampai yang ana maksudkan...hehe..

Ana rasa setakat ini je lah perkongsian yang ana mampu lakukan. Ana mohon maaf jika perkongsian yang ana tulis ni tidak memahamkan kalian. Ana masih mentah lagi dalam bidang ini. Sesiapa boleh tegur ana jika ana buat kesilapan.

sekian saja drpd ana,

insan lemah..

ASSALAMUALAIKUM...


0 luahan hati:

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini