RSS
Write some words about you and your blog here

PENGISLAHAN DIRI

Salam semua, alhamdulillah dan bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memberi ana peluang bagi menjejaki bulan Ramadhan pada tahun ini. Terima kasih ya Allah. Tika ana sedang sibuk menaip sekarang, ana rasa ramai sahabat-sahabat ana yang sedang menjalani urus niaga dengan Allah. Antara urus niaga yang ana maksudkan ialah tadarus Al-Quran, Berzikir, Solat Terawih dan sebagainya. Semoga kalian mendapat keberkatan pada bulan Ramadhan yang penuh barakah ini.

on da way nak pi raya rumah ustzh muhaini....

Bercerita tentang Ramadhan, ana ingin bertanya kepada pembaca, apakah azam anda semasa bulan Ramadhan kali ini? Adakah ingin berpuasa penuh..? Bagi ana, azam yang begini adalah sangat sesuai kepada adik-adik kita yang mahu belajar berpuasa dan tidak layak kepada orang telah baligh kecuali WANITA. Ada juga orang berazam ingin khatam Al-Quran sebanyak 6 kali. Bila terdengar sahaja orang itu menyebut 6 kali, ana agak terkesima, betul ke dia ini? Dalam hati ana terselit rasa kagum kerana ana masih tidak lagi mampu untuk khatam sebanyak 6 kali dalam bulan Ramadhan. Ana harap orang itu dapat melaksanakan azamnya dengan penuh dedikasi. Selain itu, ada juga orang yang berazam membaca maksud ayat-ayat Al-Quran dari juz 1 sampai juz 30. Ada juga sesetangah orang yang ingin menghabiskan buku-buku yang berkaitan dengan Ramadhan, Dakwah, Fiqih, Sirah dan sebagainya dalam bulan yang diberkati ini.


dengan bapa angkat...huhu..

Tetapi cuba kita lihat masyarakat diluar sana, adakah mereka mempunyai azam yang sama seperti mereka yang diatas? Mungkin ada yang mempunyai azam seperti orang diatas, cuma kita tidak dapat detect. Ana ada terbaca satu luahan hati seorang siswa kepada seorang uztaz, si fulan ini berkata "Ustaz, saya rasa, saya tak boleh puasa la tahun ini, sebab saya asyik sibuk dengan Minggu Oriantasi, kalau dah sibuk, mesti badan saya penat. Lagi pun ustaz, saya ini tidak la orang yang kuat iman, saya tak boleh tenguk makanan sikit, nanti mesti meleleh, lagi-lagi tengah puasa, mesti saya buka punya la" . Begini la umat akhir zaman sekarang, ramai yang masih lagi mengamalkan ISLAM secara juz`i-juz`i iaitu separuh-separuh. Mereka kata kita perlu ubah sistem ekonomi kita dari Sistem Ekonomi Campuran kepada Sistem Ekonomi Islam. Mereka kata lagi, kita sebagai umat Islam mesti solat Jumaat, kalau tidak kita akan berdosa besar. Sedangkan solat fardhu pun masih terkontang-kanting lagi. Di sini la silat umat Islam akhir zaman. Selain itu, ketika bulan Ramadhan ini juga la terdapat ramai COUPLE yang datang ke tempat-tempat tertentu seperti di pusat membeli belah bagi menjalankan misi mereka.


kt Batang Kali , Selangor...

Jadi, apa peranan kita sebagai seorang Rijal Islam bagi membantu masyarakat kita diluar sana. Bagi manusia yang telah dididik dan ditarbiah dengan cara ISLAM, mestilah bekerja untuk ISLAM bagi menaikkan imej ISLAM dimata dunia. Tetapi, jika kita tidak membantu ISLAM, ISLAM tidak akan rugi, akan tetapi kita yang rugi kerana ALLAH akan menggantikan kita dengan Rijal-Rijal yang lebih ampuh dan bersemangat bagi menegakkan ISLAM. Jadi, marilah kita menjadi orang yang ASLEH NAFSAKA, AD`U GHAIRAN.


Alhamdulillah selingan sudah selesai.



Sebenarnya ana sedang menghilangkan rasa gerun dihati apabila Percubaan SPM makin hampir. Ana nak hilangkan rasa gerun sekejap, ana pun menaiplah apa-apa yang patut, antaranya adalah tazkirah diatas. Ana tak tahu sama ada ana masih lagi boleh menulis atau pun tidak walaupun SPM makin hampir. Ana takut juga apabila ditanya oleh ALLAH dipadang masyhar "Irfan B Masiri! adakah dengan alasan SPM makin hampir engkau tidak lagi boleh berdakwah melalui blog engkau!!?" apa yang perlu ana jawab jika ditanya soalan berkenaan? hmm, ana pun tak pasti apa jawapan yang akan ana bagi, cuma ALLAH sahaja yang tahu. Apa-apa pun, ana sangat-sangat mengharap doa daripada kalian bagi membantu ana untuk mendapat kejayaan dalam Percubaan SPM dan SPM serta terus-menerus kekal dalam jalan dakwah.


Ana rasa setakat ini sahajalah post ana. Mohon maaf jika ana ada berlaku tidak adil, bersikap kasar serta menyakitkan hati kalian.


HAMBA YG LEMAH...



ASSALAMUALAIKUM..

2 luahan hati:

Hakim Ishraf said...

yoshhh!
semoga ramadhan kali ini menjadi paradigma dan wahana untuk kita berubah kpd lebih baik.
sama2 doakan agar lebih baik.
cuakkkkk duh trial!
study mari!

~~BatuSuci~~ said...

jom2 studi..trial makin mampir!!!

Hakim Ishraf said...

yoshhh!
semoga ramadhan kali ini menjadi paradigma dan wahana untuk kita berubah kpd lebih baik.
sama2 doakan agar lebih baik.
cuakkkkk duh trial!
study mari!

~~BatuSuci~~ said...

jom2 studi..trial makin mampir!!!

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini