RSS
Write some words about you and your blog here

2 KALI SAYA MENANGIS

Salam semua.

Rasanya semalam hari yang agak sedih yang saya rasa. Semalam dua kali kali saya menangis.

Kisah pertama yang menyebabkan saya menangis ialah bila mana saya telah melihat pentomen yang di lakukan oleh adik-adik darjah 6 Sekolah Menengah Islam Hidayah di mana mereka telah melakuakan pentomen yang bertajuk Di Pondok Kecil.

Wah, serius, memang menyentuh hati saya, walaupun mereka yang berlakon itu berkemungkinan tidak merasa apa-apa, tapi bagi saya kisah nya memang menyayat hati. Kisah dimana seorang bapa yang terlalu memperjuangkan Palestin. Tiap harinya hanya untuk Palestin dan di suatu hari, tika pulang dari usrah, mereka makan malam bersama. Tika makan bersama itulah si bapa ini telah menyatakan bahawa dia di pilih untuk bersama-sama sukarelawan ke Gaza.

Tika itu terkaluar dari mulut comel anaknya,

"ayah akan pergi jauh, sapa nak bermain dengan adik lagi."

saat aku mendengar perkataan itu keluar, maka manik-manik dari mataku sudah mula jatuh. Si isteri dengan tenang membenarkan si bapa ini pergi, oh indah nya. Belum cukup dengan itu, bila mana 'scene' untuk si bapa ini berangkat ke Gaza, si anak dan si isteri ini cukup tabah untuk membenarkan si bapa ini pergi. Si anak dengan nada bersedih berkata,

"abah, abang selalu doakan abah selamat sampai dan pergi".

Si isteri pula berkata

"abah, ummi redha sekiranya abah pergi untuk selamanya sebagai syahid dan ummi juga redha sekiranya abah pulang dengan selamat kerana abah dapat lagi berbakti di sini"

yaa, 'scene' ini memang menyedihkan. Mereka berpelukan sebelum si bapa ini pergi.

Pentomen ini diserikan lagi dengan nyanyian lagu yang bertajuk Di Pondok Kecil menambahkan lagi kehangatan untuk menghayati. Serius, makin kuat manik-manik ini jatuh.

Tirai tutup, memang terharu, terima kasih kepada mereka yang menjayakan pentomen ini. :)

Kisah kedua yang menyebabkan saya menangis ialah mengenai adik-adik SRIH ini.

Kisah ini bermula bila saya pulang ke rumah. Saya telah 'online' mukabuku saya. Tiba-tiba terbaca status seorang adik ini, statusnya berbunyi,

"awak!
saya sayang awak,
jangan tinggalkan saya !
saya tak tahu nak kawan dengan siapa ?
awak !
nanti saya rindu awak !

semoga ukhuwah kita berkekalan ~

saya <3>
credit to awak"

Saya tak tahu apa yang berlaku dengan diri saya, tiba-tiba air mata ini teringin lagi sekali untuk mengalir keluar. Tidak mengapa, saya benarkan ia mengalir. Lepas itu saya lihat pula gambar mereka, mereka sampai menangis untuk berpisah, lihat sahaja air mata itu, maka manik di mata saya semakin laju untuk mengalir. Mereka bersahabat kerana Allah dan berpisah juga InsyaAllah kerana Allah.

~:: ukhuwah yang dibina atas keimanan sungguh nikmat apabila dirasa, gembira bersama, menangis bersama, kene denda samasama, dia tegur kita, kita tegur dia, kadang2 bila dia tiada disisi seperti sunyi yang melanda, bila kehilangan dia kita selalu rindukan dia, terkenang saat bersama, oh indahnya berukhuwah ni :) ::~

0 luahan hati:

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini