RSS
Write some words about you and your blog here

PERJANJIAN DENGAN YAHUDI

Salam semua.

Alhamdulillah nikmat Iman dan Islam dapat lagi dirasai. :)

Insyaallah post hari ini berkisar tentang perjanjian Rasulullah dengan Yahudi. Selamat membaca. :)

Setelah Rasulullah berhijrah ke Yathrib atau pun Madinah, Rasulullah telah diangkat menjadi pemimpin di Madinah. Rasulullah telah membuat sebuah perjanjian dengan orang Islam dan dengan orang Yahudi supaya keamanan dan kedamaian negara Madinah dapat dijamin.
piagam Madinah.

Baginda Rasulullah telah menggariskan peraturan2 yang bersifat anjal dan toleransi yang belum pernah dinikmati oleh dunia yang penuh dengan kefanatikan dan ego. Ini adalah antara isi kandungan perjanjian Rasulullah dengan Yahudi:-

1) Kaum Yahudi dari bani Auf adalah satu umat bersana orang2 mukmin, mereka bebas dengan adama mereka, dan orang2 Islam dengan agama mereka, begitu juga yang bersekutu dengan mereka.

2) Orang2 Yahudi hendaklah membiayai negara seperti mana orang2 Islam juga hendaklah membiayai negara.

3) Maka hendaklah orang2 Yahudi sama2 menolong menentang siapa jua yang memerangi mereka yang menganggotai piagam ini.

4) Maka hendaklah mereka saling nasihat-menasihati, saling buat kebajikan dan bukan dosa.

5) Mana2 orang tidaklah boleh dianggap salah kerana kesalahan yang dilakukan oleh sekutunya.

6) Dan pertolongan hendaklah diberi kepada orang yang dizalimi.

7) Orang2 Yahudi hendaklah bersepakat dengan orang Islam selama mana tidak berada daam keadaan perang.

8) Bahawa Kota Madinah adalah terpelihara sepenuhnya, tidak boleh diceroboh oleh mana2 pihak yang inenganggotai piagam ini.

9) Bahawa apa jua kemungkaran (bunuh) atau apa jua pertelingkahan di antara sesama peserta piagam ini sekiranya dikhuatiri membawa kepada bencana maka hendaklah dirujuk kepada hukum Allah dan kepada penyelesaian oleh Muhammad Rasulullah SAW.

10) Bahawa tidaklah boleh diberi perlindungan kepada Quraisy(musuh) begitu juga tidak boleh diberi perlindungan kepada orang2 yang membantu.

11) Bahawa hendaklah ada janji bantu-membantu mempertahankan kota yathrib daripada mana2 pihak yang mencerobohnya. Setiap pihak adalah berkewajiban mengambil bahagian masing2 tentang satu2 perdamaian.

12) Bahawa piagam ini tidak boleh dipakai bagi melindungi orang2 ang zalim dan yang bersalah.

Alhamdulillah, itulah antara perjanjian Rasulullah dengan Yahudi. Kita dapat lihat disini bahawa Rasulullah mempunyai kebijaksanaan yang sangat hebat dalam mengendalikan keamanan dan kedamaian di kota Madinah. Sekiranya perjanjian ini digunai pakai di Malaysia, Insyaallah saya jamin Malaysia akan aman dan damai seperti kota Madinah dibawah kendalian Rasulullah SAW.

Insyallah, setakat ini dulu penulisan saya.

Asslamaualaikum. ^_^

0 luahan hati:

Post a Comment

sape nk comment sila klik disini